Bez kategorii Piłka nożna Sport

Nowoczesne technologie w realiach współczesnego sportu na przykładzie futbolu

Dziś przyjrzymy się znaczeniu innowacji technologicznych w bieżącej rzeczywistości piłki nożnej, a także podamy przykłady ich praktycznego zastosowania.

Można wierzyć lub nie, ale aktualny obraz otaczającego nas świata sportu zmienia się z zawrotną szybkością, co w perspektywie upływającego czasu jest rzeczą nieuchronną. Jego bieżący format ulega systematycznym korektom nie tylko w kwestii rzeczywistych zmagań zawodników poszczególnych dyscyplin, ale również oddziaływania mediów masowych na sfery jego cyfrowego przekazu. Nie byłoby to jednak możliwe bez wykorzystania digitalizacji (ucyfrowienia) podstawowych środków transmisji do preferowanego odbiorcy czy też praktycznych zasobów użytkowanych przez pracowników pionu sportowego. Istnieje bowiem wiele sposobów na skuteczne operowanie dostępnymi technologiami informacyjnymi, przynoszących szereg korzyści nie tylko biernym obserwatorom szeroko rozumianego sportu. W miarę upływu czasu ulegają one coraz większym metamorfozom, które w dużym stopniu przyczyniają się do usprawnienia określonych dyscyplin, a ponadto poprawy jakości multimedialnej emisji bliskiej obserwacji współzawodnictwa.

Technologia alternatywą dla emocji prawdziwego kibica?

Dzisiejsze realia futbolu znacznie odbiegają od tego, czego mogliśmy doświadczać jeszcze na początku bieżącego roku. Obecność światowej pandemii w pewnych odstępach czasu zahamowała praktycznie wszystkie sfery życia, wśród których ogromne straty poniosła najpopularniejsza dyscyplina sportu, jaką już od lat jest niewątpliwie piłka nożna. Wielu kibiców zostało pozbawionych możliwości dopingowania swoich drużyn na stadionach przez wiele miesięcy. W tym czasie zdecydowali się na inne formy rozrywki. Zakłady bukmacherskie z powodu braku meczów praktycznie nie funkcjonowały (kogo interesowałoby obstawianie jakichś egzotycznych lig?), więc sporo osób zdecydowało się np. na grę w kasynie, wybierając kasyna online, w których można grać za darmo. Jest to dobra forma rozrywki, która jednocześnie nie powoduje uszczuplenia portfela, bo nie wydajemy żadnych pieniędzy. Wróćmy jednak do tematu piłki nożnej bez kibiców.

Warto zwrócić uwagę na to, iż mimo zawieszenia większości światowych rozgrywek, z powodzeniem udało się je dokończyć, ale w nieco okrojonej i specyficznej formie. Stadiony zostały pozbawione swojego naturalnego blasku, którego dodawała im obecność żywiołowych kibiców. Choć sytuacja ta początkowo mogła wydawać się trudna do rozwiązania, to jednak poczyniono szereg działań na rzecz szybkiego wprowadzenia alternatywnej imitacji trybun.

Od kilku miesięcy miłośnicy futbolu mogą przeżywać największe sportowe emocje wyłącznie z perspektywy domowego otoczenia. Nie zmienia to jednak faktu, że w obliczu dostępu rozmaitych nowinek technologicznych kontakt z autentycznym klimatem obserwowanych zmagań wydaje się stosunkowo bliski. Wspomniany aspekt już od jakiegoś czasu spędza sen z powiek wielu producentów telewizyjnych, którzy na mniejszą bądź większą skalę próbują uatrakcyjnić transmisje wydarzeń z wykorzystaniem posiadanych dobrodziejstw cyfryzacji. Emisji audiowizualnych ścieżek dźwiękowych z podłożonym dopingiem regularnie podejmują się posiadacze kanałów sportowych o tematyce piłkarskiej, wśród których wiodące role odgrywają tutaj tacy dystrybutorzy sygnału, jak Canal+ czy Eleven Sports. Mimo, iż efektywność ich starań zyskuje coraz szersze grono zwolenników, to w żaden sposób nie zastąpią one w pełni faktycznego obrazu utraconej w wyniku pandemii piłkarskiej rzeczywistości.

Ciekawym rozwiązaniem wydaje się eksponowanie przez klubowych działaczy różnego typu gadżetów na trybunach domowych obiektów. Obejmuje to zarówno wywieszanie zespołowych koszulek, rozkładanie makiet czy banerów z imitacją kibiców. Do tych artystycznych zabiegów można zaliczyć także komputerowe projekcje opraw na sektorach w formie prezentacji klubowych barw bądź herbów rywalizujących ze sobą drużyn. Nie można pominąć również inicjatyw wszelkich akcji wirtualnej dystrybucji biletów, prowadzonych nie tylko przez włodarzy klubów, ale także samych piłkarskich sympatyków. Wszystko po to, aby w trakcie panującej pandemii ponieść jak najmniejsze straty, zarówno te finansowe, jak i marketingowe czy wizerunkowe. Jedno jest pewne – patrząc z perspektywy cyfryzacji – piłkarski świat nie wygląda już dzisiaj tak, jak przed laty.

Sprawdź również